Ny på CASE: Välkommen Christina Heller, doktorand!

leende kvinna
Christina Heller är ny doktorand på CASE i Lund. Foto: Agata Garpenlind

Under våren får forskargruppen Aktivt och hälsosamt åldrande vid CASE fyra nya medarbetare. Säg hej till nya doktoranden Christina Heller, 31, från Bamberg i Tyskland, med skrivbord på CASE i Lund.

Av Agata Garpenlind

Hur känns det att vara på plats i Lund?

– Det känns otrolig bra och samtidigt overkligt.

Hur hamnade du på CASE?

– Jag skickade in en ansökan och så nu ska jag vara här i fyra år!

Vad innebär det för dig att vara en del av CASE?

– Jag tror att det är utmärkt att vara en del av CASE. Främst för att den tvärvetenskapliga forskningsmiljön ger många möjligheter till ett spännande utbyte med andra forskare. Nya strukturer och ett annat språk, som är inte mitt modersmål, kommer att vara spännande utmaningar för mig.

Berätta lite om din professionella bakgrund.

– Jag är utbildad geriatrisk sjuksköterska med en vidare utbildning inom intensivvård. Som intensivvårdssjuksköterska jobbade jag nästan sju år bredvid mina studier inom Health- och Care Management och folkhälsovetenskap. Äldre personer och personer med funktionsnedsättningar har alltid varit fokus i min utbildning, så är jag jätteglad att jag kan använda mina kunskaper inom CASE.

Ditt forskningsområde/projekt?

– Simul-age: Simuleringsmodeller som ett verktyg för att jämföra bostadspolitiska åtgärder för en befolkning som åldras hemma. Just nu förbereder jag mig för den kvalitativa delen av delstudie 1 inom projektet.

Christina Heller

Bor: Med min pojkvän och min katt Elvis i Eslöv
Familj: Min familj bor i Bamberg i Oberfranken i södra Tyskland. De är den bästa familjen man kan ha!
På fritiden: Fotografera, springa och göra yoga

Tre ord som beskriver dig: Humoristisk, strukturerad, kreativ.

Livsmotto: ”Whatever doesn´t kill you – simply makes you stranger”, som Joker sa  filmen Batman the Dark Knight. Alltså, det som inte dödar dig, gör dig helt enkelt konstigare. Och det ska stå stranger och inte stronger!