Välkommen Dan Lindblom, ny administratör på CASE!

man i solen
Dan Lindblom är ny administratör på CASE.Foto: Sofia Sundqvist

CASE har fått en ny administratör, sedan Ingrid Hillborn gick i pension i mitten av mars. Säg hej till Dan Lindblom, mångsysslare från Landskrona, som inte räds nya utmaningar.

Hur känns det att vara här?
– Spännande, intressant och en utmaning. Mycket nytt att lära gällande strukturer, processer, system och information. En hel del är helt nytt för mig, en del har jag liknande erfarenheter av sedan tidigare.
Har du hunnit hälsa på alla än?
– Ja, alla på kontoret i alla fall, trevliga människor! Som också är lätta att kommunicera med tycker jag.
Vilka är dina arbetsuppgifter?
– Forskningsadministratör i CASE-verksamheten. Jag internutbildas för att ge administrativt stöd till flera av institutionens forskargrupper/forskargruppschefer och till ledningen för CASE. I detta ingår till exempel ansökningar och rapporter till externa forskningsfinansiärer. Upprätthållande av forskares publikationslistor, underhåll av webbplats, mötesservice, utgiftskontering gällande resor, fakturahantering, samt arkivering av olika slag är exempel på andra arbetsuppgifter.
Hur ser du på din roll?
– Framförallt att vara tydlig och strukturerad, och göra rätt. Effektiviteten kommer att öka efterhand. Jag har bra stöd och uppmanas hela tiden att fråga när jag är osäker.
Varför är din funktion viktig?
– Min chef, Susanne Iwarsson, säger lite skämtsamt att verksamheten, till sin natur, delvis präglas av ett akademiskt ”kreativt kaos”. En administratör i min roll bör nog dock sträva efter en kreativ ordning som motvikt!
Vilka är utmaningarna?
– Jag har bara en kort erfarenhet av att arbeta med administration i universitetsvärlden sedan tidigare, och då med mer specifika och färre arbetsuppgifter. Denna verksamhet är komplex med många olika arbetsmoment och system/program. Jag kommer också närmast från en arbetsplats med strikta skriftliga rutinbeskrivningar (100-tals gällande den verksamhet jag arbetade i), men det är klart annorlunda här. Det krävs alltså att man antecknar en hel del i olika lägen, om man inte har fotografiskt minne!
Berätta om din bakgrund, utbildning och professionellt.
– 3-årigt gymnasium (naturvetenskap), 90p på högskola inom informationsvetenskap/ADB (Automatisk databehandling), samhällskunskap, matematik och statistik i 80-talets gryning. Lite kuriosa, har programmerat med hålkort, på en dator utan tangentbord, mus och skärm. Tycker mitten/slutet av 80-talet var en bra tid, på det sättet att människan var herre över datorn, den gjorde vare sig mer eller mindre än det den blev tillsagd att göra. Ett problem var ju dock disketterna, det krävdes tre uppsättningar för att vara säker om man skulle installera något hos en kund t.ex. Har bl.and annat arbetat med stordatorer hos Tetra Pak och GfK Marknadsundersökningar, varit artistbokare (liten firma i Malmö), varit projektanställd på Musikhögskolan i Malmö (specifik administration) och senast varit projektanställd som administrativt stöd och utvecklare (Excel-applikationer) i Landskrona kommun. Har lång erfarenhet av kommunikation på engelska i arbetet, speciellt i skrift.
Beskriv dig själv med tre ord?
Mångsysslare, avstår för övrigt, tycker det är svårt att etikettera sig själv så kortfattat.
Livsmotto: Ständigt lärande, även efter de 60. Inte rädd för att gå igenom personliga ”transformationer/paradigmskiften” (det har hänt en hel del sedan 40-års åldern). Det vill säga att radikalt ändra uppfattning om saker och ting, och ibland om stora delar av det man uppfattar som verkligheten. Stöttar mycket gärna andra i deras verksamheter, men vill också emellanåt (som de flesta andra) driva egna projekt.

Kontakta CASE nya admin

Rum: 213A, CASE, HSC

Mejladress: dan [dot] lindblom [at] med [dot] lu [dot] se

Dan Lindblom

Ålder: 61
Familj: Syster med familj, och bror (båda yngre)
Bor: Landskrona, lägenhet i trevligt lugnt område med utsikt över hamnen och sundet
På fritiden: Musicerar med vänner (gitarr/elbas, percussion ibland), med flera av dem sedan 20-årsåldern.
Har varit weekend-musiker parallellt med ordinarie arbete under lång tid, det är dock mer en ren hobbyverksamhet numera. Bestämde när jag fyllde 60 att jag skulle lära mig något nytt och ganska svårt, nämligen att spela så kallad slap-bas (Mark King är till exempel en mästare på det). Det tog fyra månader med träning nästan varje dag, innan det började låta hyfsat…
Umgås en hel del med mina syskon, vi har alltid haft bra relationer. Min systers man är regionchef inom polisen, så det brukar bli intressanta diskussioner om ditt och datt.
Tar gärna långpromenader i frilufts-området Sandbergen utanför Landskrona, när vädret är bra och högerhöften inte protesterar för mycket.
Brett intresserad av vetenskap i olika former, fysik och astronomi får nog räknas som favoritämnena. Med en dos antropologi i kombination med det så blir det ännu mer intressant. När andra till exempel löser korsord (vilket jag inte alls är bra på) som en avslappnande aktivitet, så ritar jag hellre raketer, ljusstrålar och planeter och försöker beräkna tidsförskjutningar. Tycker givetvis att vårt eget forskningsområde också är mycket intressant och aktuellt, både ur den samhälleliga och egna personliga aspekten.