CASE webbdagar: Forskning om aktivt och hälsosamt åldrande i fokus

Barn och äldre kvinna på lekplatsen.

Vill du ta del av den senaste forskningen om åldrande och hälsa? Då ska du delta i CASE webbsända seminarier som arrangeras tre måndagar i maj. Tv-profilen Johan Wester guidar deltagarna genom webbdagarna.

– Att andelen äldre i befolkningen ökar är välkänt, men våra föreställningar om åldrande är föråldrade. Vi hoppas att våra webbdagar ska ge deltagare nya idéer om hur vi kan åldras på ett bra sätt, säger Susanne Iwarsson, professor i gerontologi vid Lunds universitet och koordinator för forskningscentrumet CASE.

CASE webbdagar vänder sig till alla som är intresserade av frågor som berör sociala rättigheter och boende för den åldrande befolkningen. Äldre personer, anhöriga, politiker, intresseorganisationer och representanter från offentlig sektor kan ha ett särskilt intresse av att delta. Det är obligatoriskt att föranmäla sig till de webbsända seminarierna.

Global samhällsutmaning

Att skapa goda livsvillkor för äldre personer är en global samhällsutmaning. Forskningscentrumet CASE vid Lunds universitet utvecklar kunskap om miljöer som stödjer ett aktivt och hälsosamt åldrande. Under webbdagarna i maj delar forskare och samarbetsparters med sig av aktuell kunskap på temat sociala rättigheter och boende för den åldrande befolkningen.

Tv-profilen Johan Wester, hedersdoktor vid Lunds tekniska högskola (LTH), är moderator för CASE webbdagar och kommer att närma sig ämnena på ett nyfiket och nyanserat sätt.

– Alla frågor som berör våra demografiska utmaningar är viktiga, dels för livskvaliteten för individen men också samhället i stort. Att se äldre som en tillgång känns självklart, säger Johan Wester.

Levande dialog

Webbdagen den 3 maj kommer bland annat att handla om vilka föreställningar som finns om åldrande. Måndagen den 10 maj står boendefrågor på dagordningen. Webbdagen den 17 maj belyser sociala rättigheter. Varje webbdag pågår under en och en halv timme.

– Sociala rättigheter och boende för den åldrande befolkningen är ett komplext område som kräver tvärvetenskaplig forskning och samverkan. Vi hoppas att vi kan väcka en bred diskussion om hur vi kan skapa hållbara bostäder med sociala rättigheter i fokus, säger Susanne Iwarsson.

CASE webbdagar hålls som ett webbinarium över Zoom. Det finns möjlighet att ställa frågor via en chattfunktion. Johan Wester ska se till att det blir intressant att delta över skärmen.

– Det handlar om att vårda det närvarande spontana och att fånga det kreativa samtalet. När dialogen lever mellan de medverkande är det roligt att titta. Sedan vill jag gärna ha högt deltagande från publiken med tankar och inspel, säger Johan Wester.

Länk till anmälningsformulär i Google docs

Foto på Johan Wester.

Johan Wester – moderator för CASE webbdagar 2021

CASE-dagen 2021 ställdes om till ”CASE webbdagar”, kortare onlineaktiviteter under tre måndagar i maj 2021.

Tv-profilen Johan Wester guidade deltagarna genom webbdagarna på temat "sociala rättigheter och boende för den åldrande befolkningen".

Oskar Jonsson
Aktivitetskoordinator