Hur påverkar socioekonomisk utsatthet äldres boende och hälsa?

tre personer i ett rum
Agata Yadav med granskarna Cristina Joy Torgé (Högskolan i Jönköping) och Tapio Salonen (Malmö universitet).

CASE-forskaren och SWEAH-doktoranden Agata Yadav har haft sin halvtidskontroll.

Socioekonomisk utsatthet senare i livet, som att ha en låg pension eller att bo i ett eftersatt område, är förknippat med minskad ork och ökade risker för utsatthet.

En av Agata Yadavs delstudier visar att de flesta som hon intervjuat behövde komplettera sin pension med sparande eller annan inkomst för att ha råd med boende- och levnadskostnader. Att flytta eller hyra ut bostaden var en möjlighet. Även om de flesta deltagare föredrog att åldras hemma gjorde de pragmatiska överväganden och planer för framtiden.