Joakim Frögren disputerar i ämnet hälsovetenskap med inriktning gerontologi

en man.foto
Joakim Frögren.

Avhandlingens titel är On User Involvement in Research on Ageing and Health, och handlar om brukarmedverkan i forskning.

Syftet med den här avhandlingen har varit att utforska uppfattningar om, förutsättningar för och fördelar med användarmedverkan bland äldre personer, personer med funktionsnedsättningar och andra användargrupper som är viktiga för forskningsområdet.

Anpassat verktyg

Genom att använda ett anpassat konceptuellt verktyg för att kategorisera de olika studierna som ingår i avhandlingen, var målet att också att reflektera över studiedesignens betydelse för resultaten av brukarmedverkan, och därmed bidra till utvecklingen av generaliserbar och kumulativ kunskap inom forskningen om åldrande och hälsa.

Fyra studier

Doktorsavhandlingen består av fyra empiriska studier som är kopplade till fyra olika forskningsprojekt. Två av studierna utgjorde forskning om brukarmedverkan och hade en kvantitativ utformning, medan två studier utgjorde forskning med brukarmedverkan och hade en kvalitativ utformning.

framsida av en avhandling.foto

Till avhandlingen