Ny CASE-forskning: Hinder och förutsättningar med nuvarande och framtida lösningar i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning

en grupp. foto
Kristofer Hansson, Vanessa Stjernborg, Lena Levin och Eva Månsson Lexell.

Trots ansträngningar för att överbrygga hinder i kollektivtrafiken, kvarstår stora utmaningar. Den snabba övergången till ett mer transporteffektivt samhälle inkluderar även digitalisering och nya mobilitetsformer. Detta skapar en växande oro för utökad exkludering och digitala klyftor och ny forskning behövs inom området.

Det nya forskningsprojektet syftar till att ge en djupare förståelse för potentiella hinder och förutsättningar i kollektivtrafiken för personer med funktionsnedsättning. Ett annat syfte är att identifiera åtgärder som kan stödja ett mer hållbart och tillgängligt kollektivtrafiksystem. Projektet finansieras och drivs inom ramen för K2 - Nationellt Kunskapscentrum för kollektivtrafik. Projektet har vuxit fram utifrån ett tidigare mindre K2-finansierat projekt (mellan 2020–2022). Många arbetsmöten och dialoger ligger till grund för utformandet av projektet, och involverar ett tiotal representanter från branschen och flertalet intresseorganisationer. Fortsatt samverkan är en av projektets grundpelare.

En kollektivtrafik för alla

Vanessa Stjernborg från LTH, Lunds tekniska högskola, är projektledare.

- Idag haltar arbetet med att skapa en kollektivtrafik för alla och vår förhoppning är att resultatet från projektet kan hjälpa till i denna process. Genom projektets nära samarbeten hoppas vi kunna bidra med kunskap som kan ligga till grund för att vidareutveckla tillgängligheten inom kollektivtrafiken, säger hon.

Digitala lösningar på gott och ont

Centralt för projektet är även att belysa frågor om utmaningar och möjligheter med nya digitala lösningar inom kollektivtrafiken. Här finns idag en begränsad kunskap och forskningsprojektet har möjligheter att ha hög relevans för praktiken. Det kan handla om att synliggöra brister i att skapa tillgängliga lösningar, förslag på åtgärder för en mer tillgänglig digital teknologi eller att utforma underlag som ska kunna användas i utbildning både inom branschen och akademin.

Varför behöver detta utforskas (just nu)?

- I de globala målen för hållbar utveckling, som är en del av agenda 2030 och antagna av FN, betonas vikten av ett tillgängligt och hållbart kollektivtrafiksystem för alla medborgare, med särskild uppmärksamhet för de behov människor i utsatta situationer har. Kollektivtrafik anses ofta vara särskilt betydelsefull för personer med funktionsnedsättning, då de kan ha en begränsad tillgång till andra färdmedel.

På vilket sätt knyter projektet till CASE-miljön?

- Ända sedan starten av CASE har olika forskare samverkat kring frågor gällande funktionsnedsättning, kollektivtrafik och utomhusmobilitet. I takt med att projekten genomförts och delvis avslutats har kanske dessa frågor tenderat att hamna lite vid sidan av. Därför är det särskilt roligt att en CASE medarbetare - Eva Månsson Lexell -  nu är medsökande till ett projekt som fått finansiering via K2, säger Vanessa Stjernborg.

Huvudsökande är Vanessa Stjernborg vid Trafik och väg, Lunds tekniska högskola och övriga medsökande är Kristofer Hansson, Malmö universitet och Lena Levin, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut).