Professor McCall har använt metoden mycket för att engagera samhället och intressenter i sin forskning kring boende.
Vad har överraskat dig mest när du arbetar med spelmetoden och äldre vuxna?
– Att vi aldrig ska underskatta vår förmåga att lära och leka mellan generationer. Alla våra spel är huvudsakligen samproducerade med äldre vuxna, som är involverade i design, testning och spridning. Att sätta verkliga historier från vår forskning i hjärtat av spelen skapar kraftfull effekt, säger professor Vikki McCall.
Vilka är de främsta fördelarna med metodiken?
– Jag tror att dess verkliga potential är som kreativ forskningsmetodik, den kan samla in olika och intressanta typer av data. Spelet är ett unikt sätt att både samla in data, men också att lära ut och skapa resultat av din forskning.
Professor Vikki McCall skrev en artikel om spelmetodiken när det gäller undervisningsdelen: timeshighereducation.com/campus/lets-seriously-game-higher-education-tackle-challenges-ahead
Utforskar framtida samarbete
– Vi diskuterade också gemensamma intressen för potentiellt samarbete, säger forskargruppsledaren i Lund, CASE:s koordinator Steven Schmidt.
– Våra nuvarande "serious games" har inte implementerats utanför Storbritannien, och jag är exalterad över de diskussioner vi har haft under besöket i Lund om tvärvetenskapliga samarbete mellan Skottland och Sverige. Vi har hittat många gemensamma kopplingar vad gäller forskning och intressen kring boende och åldrande, och jag ser fram emot att utforska nya och spännande partnerskap, avslutar Vikki McCall.
Lär mer
För att se "Socialudo serious games" i aktion titta på video på www.socialudo.org
Designing homes for Healthy Cognitive Ageing game ‘Our House’.
Tackling stigma ISPA project.
En podcast om "serious games" med professor Vikki McCall publicerades nyligen här.