Steven Schmidt är ny koordinator för CASE

en man. foto
Steven Schmidt.

Från och med 1 januari 2023 är det docent Steven Schmidt som koordinerar CASE. Han är även chef för forskargruppen Tillämpad Gerontologi vid Institutionen för hälsovetenskap, Lunds universitet.

Steven Schmidt är docent i medicinsk psykologi och hans forskning fokuserar på förhållanden mellan miljö, hälsa/funktion och psykosociala faktorer i den åldrande befolkningen.

- Jag vill först nämna att Susanne Iwarssons ledarskap under många år har utvecklat CASE till den starka forskningsmiljö den är idag. Jag ser fram emot möjligheten att arbeta med CASE:s styrgrupp, brukarråd och samarbetspartners under detta övergångsår. Som med alla forskningsmiljöer är det viktigt att utvecklas och förnya sig för att producera goda resultat och kunna förbättra samhället. Jag är övertygad om att vi tillsammans kommer att utveckla en strategi för att uppnå dessa mål så att CASE kan fortsätta vara en stark forskningsmiljö under många år framöver.

Susanne Iwarsson som har lett CASE sedan starten 2007, säger så här:

- Det är mycket glädjande att vi nu fått ett skifte när det gäller uppdraget som koordinator för CASE. Jag tog tillsammans med professor Agneta Ståhl, LTH, initiativ till den ansökan om bidrag från Forte som ledde till att vi under 2007 kunde starta forskningscentrumet. Jag har lett verksamheten sedan dess och det har varit mycket inspirerande att se hur centrumet etablerats och utvecklats. Jag vill tacka alla medarbetare för förtroendet att få arbeta med detta. Samtidigt vill jag önska Steven och styrgruppen för CASE lycka till med det viktiga uppdraget att leda CASE för fortsatt stark utveckling.