Är du intresserad av ämnet åldrande och hälsa?

Då ska du anmäla dig till vår kurs Att åldras i ett föränderligt samhälle.

I kursen, som ges inom ramen för universitetets kursutbud för livslångt lärande, får du en fördjupad kunskap om förhållanden som inverkar på åldrande och hälsa.

två träd formae som ansikten mot varandra fåglar som flyger imellan

Kursen tar ett brett avstamp i begreppen åldrande, hälsa och delaktighet i samhället. Du möter personer som är intresserade av frågor om sitt eget åldrande eller som genom sin yrkesverksamhet på olika sätt har erfarenhet av dessa frågor. Olikheter i studiegruppen är en tillgång, för att komplettera varandras perspektiv.

Kursen erbjuder spännande föreläsningar och workshops. Du får även tid för egen reflektion, samt diskussion med föreläsare och andra deltagare.

Några av frågorna som tas upp:

Vilka förklaringar finns till skillnader i livslängd och livskvalitet?

Vad är ålderism, är det ett problem och hur påverkar det synen på äldre människor?

Hur påverkar lagstiftning, normer och attityder hur vi ser på åldrande?

Ska, och i så fall, hur kan äldre människor medverka i forskning?

Bokmässan. Picture

Målgrupp, information om kursen och ansökan

Denna kurs är till för dig som är intresserad av området äldre och hälsa. Du vill få ökad kunskap, för egen del eller som stöd till anhörig och du kan också vara yrkesverksam eller beslutsfattare.

Kursen, som ges på svenska, är på 3 högskolepoäng och löper över sammanlagt åtta veckor. Den går på deltid, vilket innebär att du kan kombinera den med arbete eller andra aktiviteter. Undervisningen ges på plats men för grupparbete finns möjlighet att välja digitala lösningar.
Mer info och ansökan här

STUDIEPERIOD 2 september 2024 - 27 oktober 2023

Sista ansökningsdag 2024-04-15

Sprid gärna denna flyer om kursen!