Rullstolsanvändare och val av utgångar

Porträttbild Enrico Ronchi
Enrico Ronchi. Foto: Kumri Altunkaynak

Närvaron av människor i rullstolar kan påverka utrymningar av lokaler.

Forskare vid CASE har undersökt hur valet av utgång från en lokal påverkas av närvaron av rullstolsburna, samt utgångarnas utformning. Virtual reality användes för att designa ett experiment.

– Resultaten visar att valet av utgång påverkades positivt av att andra valde en särskild utgång. Speciellt när den andra personen var rullstolsanvändare, vilket tyder på altruistiska beteenden, säger Enrico Ronchi, universitetslektor vid avdelningen för brandsäkerhetsteknik, vid LTHs tekniska fakultet.

Han är en av författarna till en ny publikation inom detta område.

Ger bättre kunskap i framtida design

Utformningen av utgången påverkade också deltagarnas val. Dessa resultat är användbara för brandsäkerhetsingenjörer när de ska utforma evakueringsmöjligheter.

Ökad tillgänglighet innebär att byggnader hyser en mångfald av människor. Evakueringar ska anpassas efter allas behov, men det kan vara nödvändigt att dirigera människor till olika evakueringsvägar beroende på deras funktionsförmåga. Närvaron av rullstolsburna kan påverka andras evakueringsbeslut.

Läs publikationen:

Smedberg, E., De Cet, G., Wahlqvist, J., Carlsson, G., Gefenaite, G., Slaug, B., Schmidt, S., & Ronchi, E. et al (2023). The impact of people with mobility limitations on exit choice. Fire Safety Journal, 140, 103900. Contact: Enrico Ronchi (Fires Safety Engineering)