Forskning vid CASE

CASE är en stark forskningsmiljö vid Lunds universitet. Stödjande miljöer för en åldrande befolkning står i centrum för forskningen.

En äldre kvinna och ett barn bakar. Foto.
Brukarmedverkan är ett viktigt inslag i alla forskningsprojekt. Foto: Johan Bävman

Forskningscentrumet CASE samlar forskare från juridiska, medicinska och samhällsvetenskapliga fakulteten samt Lunds tekniska högskola (LTH).

CASE utvecklar och testar en bred arsenal av vetenskapliga metoder för utvecklingen av generaliserbar kunskap om åldrande, delaktighet, välbefinnande och hälsa.

Nära kunskapsanvändarna

Stödjande miljöer för den åldrande befolkningen står i fokus för all forskning. Den tvärvetenskapliga forskningen studerar exempelvis människors möjlighet till aktivitet, delaktighet, mobilitet och hälsa.

Brukarmedverkan och samverkan med aktörer inom och utanför akademin är ett centralt inslag i alla forskningsprojekt. Vi arbetar nära kunskapsanvändarna och har många samarbetspartners lokalt, nationellt och internationellt.

Steven Schmidt
Docent och koordinator för forskningscentrumet CASE
046-222 19 83
steven [dot] schmidt [at] med [dot] lu [dot] se (steven[dot]schmidt[at]med[dot]lu[dot]se)