Han ska lära kanadensarna bostadsdesign

Oskar Jonsson. Foto.
Oskar Jonsson. Foto: Kennet Ruona

CASE-forskaren Oskar Jonsson har beviljats ett gästforskarbidrag från Forte på nästan en halv miljon kronor. Hösten 2024 ger han sig iväg på en tre månader lång forskarresa i Kanada.

– Det blir ett ömsesidigt kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan mig och värden, inom universell design av tillgängliga och inkluderande bostäder och publika miljöer. Och att utveckla idéer till nya forskningsprojekt och etablera kontakter med framtida samarbetsparter, säger Oskar Jonsson, fil. Dr. i designvetenskaper och biträdande forskare i forskargruppen Aktivt och hälsosamt åldrande.

Hans värd blir Mikiko Terashima, docent i stadsplanering och sociospatial epidemiologi, på School of Planning vid Dalhousie University i Halifax, på Kanadas östkust. De fick kontakt på en digital konferens i universell design 2021.

– Det blir också besök hos forskare, företag och intresseorganisationer i Kanada och USA, föreläsningar, seminarier, konferenspresentationer och workshoppar.

Oskar Jonssons forskning handlar om hälsa, välbefinnande, delaktighet och självständighet i relation till utformning och gestaltning av boende och publika miljöer.

– Ett gemensamt huvudintresse för mig och Mikiko Terashima är att se om det är möjligt att anpassa Housing Enabler, ett vetenskapligt validerat instrument utvecklat av mina kollegor, till kanadensiska förhållanden.

Med det kan man på ett detaljerat och tillförlitligt sätt kartlägga tillgänglighetsproblem i bostäder. Det har fått viss internationell spridning, men något sådant finns inte i Kanada idag.

– Jag och CASE-kollegor har än så länge varit med på två ansökningar från forskningsfinansiärer i Kanada.

Det blir också kontakter med Rick Hansen Foundation, Kanadas största funktionsrättsorganisation, som skapat ett bedömningssystem för tillgänglighet i publika byggnader utifrån forskning om universell design. Oskar Jonsson ska föreläsa på deras årsmöte och hålla i en workshop där forskarna jämför stiftelsens ”Accessibility Certifiering” med svenska motsvarigheten Tillgänglighetsdatabasen, från CASE-projektet Välkommen in!.

När åker du?

– Preliminärt sker vistelsen från mitten av augusti till mitten av november 2024. Planen är att jag ska delta i två gerontologikongresser – en Kanada i oktober och en i USA i början av november, och göra besök på flera universitet och forskningscentrum i Nordamerika.

Bland annat Center for Inclusive Design and Environmental Access på universitetet i Buffalo och doktor Ben Mortenssons labb i Vancouver där man bedriver forskning om fritidshjälpmedel.

– Jag är själv med i föreningen Glädjeknuff och handleder för tillfället två studenter i arbetsterapi, som skriver om barn och ungdomars upplevelser av fartfyllda turer med enhjulade rullstolar i naturen.

Vad händer med dina projekt i CASE?

– De avslutas vid nyåret och kommande halvårsskifte, så gästforskarbidraget kommer mycket lägligt.

Har du gjort något liknande tidigare?

– När jag studerade möbelsnickeri i början på 1990-talet var jag gäststudent under en månad på Buckinghamshire College i England. Jag har aldrig varit i Kanada. Jag har hört att kanadensare att trevliga, än så länge har det ryktet infriats.

Vad ser du mest fram emot?

– Nya upplevelser, kontakter, nätverk, kunskaper, kompetenser och inspirationer.