CASE-forskare sprider och får ny kunskap ute i världen

CASE-forskare på rad framför presentationsskärmen i konferenssalen.
CASE-forskare fick äntligen träffa andra länders forskare inom åldrande och hälsa. Foto: Susanne Iwarsson

En rad CASE-forskare deltog i förra veckans Gerontological Society of America Annual Conference i Tampa, Florida.

Konferensen anordnas årligen och är en av världens största som presenterar en stor bredd av forskning inom området gerontologi, med deltagare främst från USA och i år från 40- talet andra länder.

Från Institutionen för hälsovetenskaper vid Lunds universitet reste David Dahlgren, Erik Eriksson, Maya Kylén, Susanne Iwarsson, Björn Slaug och Steven Schmidt och från Socialhögskolan Håkan Jönson och Tove Harnett. De medverkade i symposier, muntliga presentationer och med postrar, eller som medförfattare.

– För vår del fanns mängder av presentationer som rör sådant som också är forskningsområden inom CASE – boende och närmiljö, teknik, äldreomsorg, ålderism och brukarinvolvering. Den forskning vi presenterade rönte intresse, där inte minst vårt symposium om förändringar, som exempelvis pensionering och byte av bostad när man åldras, var mycket välbesökt, säger professor Susanne Iwarsson.

CASE:s koordinator, Steven Schmidt, var med och ledde ett symposium tillsammans med professor Frank Oswald från Frankfurt Goethe University i Tyskland, Habib Chaudhury från Simon Fraser University i Kanada och Malcolm Cutchin från Pacific Northwest University of Health Sciences i USA.

De forskare som varit aktiva inom åldrandeforskningen länge kunde återknyta tidigare kontakter med kollegor som de inte träffat på länge på grund av pandemin. Och yngre kollegor knöt nya kontakter.