NY BOK: Socialt arbete i äldreomsorg

Ny bok, Socialt arbete i äldreomsorg

Professionell handläggning i teori och praktik. En fasetterad bild av biståndshandläggaren. I boken placeras biståndshandläggaren i ett socialt och historiskt sammanhang, och biståndshandläggarens centrala roll och funktion i svensk välfärd synliggörs. Författarna diskuterar både framväxten av yrkeskategorin och samtida utvecklingstendenser.

Biståndshandläggaren har en unik position i välfärdssystemet som den som beviljar eller avslår ansökan om äldreomsorg. En grindvakt, eller för den delen entrévärd, till äldreomsorgen. Den nya boken Socialt arbete i äldreomsorg – professionell handläggning i teori och praktik ger en sammanflätad berättelse om biståndshandläggaren i äldreomsorgen.

På vilka sätt skiljer sig denna bok från andra inom området?

– I den här boken medverkar praktiker som med egna ord berättar om arbetet. Studenterna kommer att få berättelser direkt från det sociala arbetets praktik och gott om underlag för fortsatta reflektioner och diskussioner. De kommer också att ha med sig idéer om möjliga förändringar.

– Många gånger tycker studenterna att det är svårt att skapa sig en bild av hur det sociala arbetet bedrivs inom ramen för ett myndighetsuppdrag. Boken ger många exempel på det och öppnar upp för det breda landskap av spännande arbetsuppgifter och samverkan som arbetet innebär.

– Att biståndshandläggning inte bara är utredning och myndighetsarbete utan även klassiskt socialt arbete med fokus på stöd, hjälp och att skapa relationer blir tydligt i denna bok.

Bokens redaktörer är:
Magdalena Elmersjö, socionom, lektor och docent i socialt arbete, Södertörns högskola.
Sara Hultqvist, socionom och lektor i socialt arbete, Linnéuniversitetet.
Stina Johansson, professor emerita i socialt arbete, Umeå universitet.