Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Utforskar bostadsmarknaden och trångboddhet – genom spel

Man sitter vid konferensbord med presentation på skärm bakom sig
CASE-forskarna Steven Schmidt, Maya Kylén och LTH-forskaren Ingemar Bengtsson undersöker trångboddhet och hur bostadsbeståndet kan nyttjas mer effektivt. Foto: Lill Eriksson

CASE:s koordinator, Steven Schmidt, är i gång på allvar med nya forskningsprojektet EPIC-LIFE, som ska utforska strategier för ett effektivt nyttjande av befintliga bostäder. Det handlar om samverkan med civilsamhället på riktigt – boende och andra intressenter bjuds in till spel.

Forskarna vill identifiera ekonomiska och sociodemografiska faktorer relaterade till trångboddhet och benägenheten att flytta.

– Många äldre bor i stora hus med tillgänglighetsproblem samtidigt som barnfamiljer är trångbodda när utbudet av större bostäder är begränsat. Vi vill undersöka förändringar relaterade till olika politiska beslut, om de är tillfälliga eller finns kvar mer än tio år, säger Steven Schmidt, chef för forskargruppen Tillämpad Gerontologi och som leder forskningsprojektet.

Formas finansierar projektet med nästan sex miljoner kronor och det genomförs i samarbete med forskarna Maya Kylén (CASE) och Ingemar Bengtsson (LTH). De planerar tre studier, en registerstudie som pågår fram till sommaren, en så kallad ”serious game-studie”, och en simulationsstudie. 

Den initiala kvantitativa studien använder registerdata för att undersöka bostadssituationen för olika segment av befolkningen mellan 2012 och 2023, genom att räkna antalet sovrum i deras bostad. Därefter ska man fördjupa kunskapen om problemen på bostadsmarknaden och ta fram potentiella lösningar – genom att spela spel.

– Det är ett underhållande sätt att lära nytt och förstå komplexa förhållanden. Spelet leds av flera spelledare och spelas av boende, beslutsfattare, forskare och representanter från bostadsföretag. Man lär av varandra, hittar nya lösningar som ryms inom budgeten, fortsätter Schmidt.

Genom att spela framkommer alla de olika intressenternas perspektiv och man försöker hitta lösningar som uppfyller varandras behov. Idén kommer från universitetet i skotska Stirling, där Schmidt provat metoden i samband med forskarskolan SWEAH:s studieresa dit. Experter därifrån ska nu konsulteras och kommer till MoRe-Lab i Lund där spelen ska hållas för olika grupper. Spelet spelas in av laboratoriets kameror, så att forskarna därefter kan analysera diskussionerna och valen som görs.

– Vårt mål är att utveckla strategier som stödjer flytt inom det ordinära bostadsbeståndet. Invånare, beslutsfattare och olika nyckelaktörer inom bostadssektorn får bidra med genomförbara strategier som förbättrar bostadsmarknaden samtidigt som invånarnas behov tillgodoses, säger Steven Schmidt.

Den bostadspolitiska debatten handlar oftast om att öka bostadsbyggandet, snarare än om att utnyttja det befintliga bostadsbeståndet bättre. Forskarna hoppas framtida resultaten ska spela en viktig roll för att vägleda bostadspolitiska beslut. Det kan i sin tur minska sociala kostnader och stödja hälsa och välbefinnande hos invånarna.

I den efterföljande simulationsstudien hoppas forskarna kunna visa var det behöver byggas mer, vad till exempel en skattesubvention kan betyda och andra plötsliga förändringar efter olika politiska beslut. 

Fokus ligger inte bara på äldre människor i projektet, utan också på barnfamiljer.

– Tidigare forskning visar att hälsa och skolresultat blir sämre bland de äldre barnen i trånga bostäder, säger Steven Schmidt.

Forskningsprojektet pågår fram till augusti 2030.
 

Läs mer om projektet "EPIC-LIFE: Exploring PoliCies and strategies for efficient use of the existing housing stock to support health and wellbeing across the LIFE-cycle: a co-design project with residents and stakeholders" i forskningsportalen.

Lär mer om “serious game”, i Stirlinguniversitetets video "Hopetown 2030 Serious gaming housing and ageing" på Youtube. Läs mer om metoden på LU:s hemsida.