Närmare fyra miljoner kronor till CASE-projekt

Magnus och Marianne i trapphuset på Forum Medicum.
Magnus Zingmark och Marianne Granbom i Forum Medicum. Foto: Lill Eriksson

I veckan kom beskedet att drygt 3,9 miljoner kronor beviljas från statliga forskningsrådet Formas under åren 2024-2025.
– Det ger oss goda förutsättningar för det fortsatta arbetet med att implementera webbaserad boenderådgivning i samverkan mellan akademi, kommun, företag och äldre personer, säger en glad och tacksam Magnus Zingmark.

På rätt plats är en webbaserad boenderådgivningstjänst som har utvecklats tillsammans med äldre personer och företrädare för bostadssektorn.
– Under flera år har vi fått avslag på våra ansökningar för att utveckla tjänsten, men nu fick vi äntligen en ansökan beviljad. Det känns jättebra, säger CASE-forskaren Magnus Zingmark.

Projektet är kopplat till RELOC-AGE vilket gör att man kan omsätta boende- och hälsoforskning för ett aktivt och hälsosamt åldrade i praktiken.

Porträttbild på Magnus Zingmark
Magnus Zingmark. Foto: Kennet Ruona

Magnus Zingmark är biträdande forskare i forskargruppen Aktivt & Hälsosamt åldrande och projektledare för RELOC-AGE vid Lunds universitet fram till årsskiftet. Som CASE-forskare kommer han att driva det nya projektet, tillsammans med medsökande professor Susanne Iwarsson och docent Marianne Granbom i CASE. Utöver sin roll vid CASE är Magnus forsknings- och utvecklingsansvarig på Östersunds kommun och lektor i arbetsterapi vid Umeå Universitet.

– Arbetet med På Rätt Plats har pågått under flera år och vi jobbar nära företaget MiThings som har hjälpt oss att bygga upp tjänsten. Under 2022 genomförde Frida Nordeström, doktorand i forskargruppen Aktivt & Hälsosamt åldrande, en studie där äldre personer testade På Rätt Plats. Den studien ligger till grund för de senaste förbättringarna som vi har gjort. Med de extra resurser vi får nu så har vi avsevärt bättre förutsättningar att komma framåt och involvera fler personer i kommunerna, till exempel kommunikatörer, arbetsterapeuter och biståndshandläggare, samt representanter för pensionärsföreningar och lokala företag.

Forskning omsätts i handling

Samverkansparter är Östersund och Härnösands kommuner.

Samhället har ett behov av att hitta nya proaktiva lösningar för att möta den åldrande befolkningens behov. Bostaden är en viktig utgångspunkt för aktivt och hälsosamt åldrande då, den påverkar vår hälsa på olika sätt.

Webbrådgivningen är designad för att användas på egen hand. I projektet kommer man nu att titta på ytterligare sätt att använda tjänsten på, såsom genom kommunens mötesplatser och i olika föreningar. På rättplats ger användaren stöd att fundera kring sin boendesituation, nu och i framtiden, att skaffa sig mer kunskap om teman som har betydelse för boendesituationen, samt hitta stöd från kommunen eller privata företag.

– Oavsett om personen vill bo kvar eller flytta, så ger tjänsten stöd att fatta välinformerade beslut. I tidigare forskning har vi sett att det finns kunskapsglapp – att informationen inte finns samlad. Tanken är att alla parter ska gynnas. Äldre får stöd att fatta beslut om sitt framtida boende, vilket skapar trygghet och hälsa. För kommuner ger det minskat behov av vård och omsorg. Och företag som erbjuder boenderelaterade tjänster når fler äldre personer.

Det är ett speciellt forskningsanslag, som handlar om nyttiggörande av kunskap som till stora delar redan finns.

– I den processen kommer vi också att få ny kunskap, om hur vi praktiskt kan göra på bästa sätt för att införa den här typen av webbaserad tjänst i svenska kommuner. Båda dessa kommuner har varit med länge i processen och har en stark vilja att jobba proaktivt och hälsofrämjande. I och med det här projektet kan vi arbeta tillsammans och omsätta forskningsbaserad kunskap till handling.

En viktig aspekt genomgående i projektet är hur man kan kommunicera på ett effektivt sätt.

– Det finns ett stort intresse i svenska kommuner att hitta nya metoder att jobba hälsofrämjande och där digitala lösningar är en del - detta berör alla kommuner. Min förhoppning är att vi under projektets gång lägger en bra grund för hur På Rätt Plats kan implementeras i fler svenska kommuner, säger Magnus Zingmark.