Äldreministern på CASE-dagen: ”Samhället tjänar på förebyggande arbete”

Anna Tenje i blå blus framför rosa konstvägg på BMC i Medicum Forum.
Äldreminister Anna Tenje i Medicum Forum på CASE-dagen 2023. Foto: Lill Eriksson

Äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje (M) gästade CASE-dagen i Lund den 25 oktober, efter en rundtur i nya Forum Medicum och testmiljön MoRe-Lab ((Movement & Reality Lab), där det forskas på bland annat äldres rörelsemönster i hemmiljö.

Fullsatt aula på LUX i Lund.
Ett par hundra personer deltog på populärvetenskapliga konferensen CASE-dagen 2023. Foto: Lill Eriksson

Drygt 200 intresserade deltog på den populärvetenskapliga konferensen, som denna gång hade tema: ”Åldrande i ett föränderligt samhälle”.

Aktuell forskning presenterades och diskuterades, en bredd av frågor – allt från teknik och boende till tillgängligheten i kollektivtrafiken och hur användarna ser på hemtjänsten. Många av doktoranderna inom CASE, flertalet aktiva även i den nationella forskarskolan om åldrande och hälsa, SWEAH, presenterade sina projekt.

Forskare visar Anna Tenje MoRe-Lab på Lunds universitet.
Äldreministern fick en rundtur tillsammans med forskarna på MoRe-Lab. Foto: Lill Eriksson

Behövs fler perspektiv

Moderator, professor Susanne Iwarsson, passade på att ställa frågor till ministern. I den offentliga debatten är det oftast fokus på utmaningarna som följer med den åldrande befolkningen, trots att den demografiska utvecklingen visar att Sverige är ett av världens bästa länder att åldras i. Just fokus på utmaningar och problem är en stark grogrund för ålderism.

Vilka politiska initiativ kan skifta perspektiv?

– Så är det. Vi politiker är ofta reaktiva och botar symptomen. Men nu håller vi på att skriva om hela socialtjänstlagstiftningen. Med den förebyggande ansatsen. Titta exempelvis på förebyggande av fallolyckor och ofrivillig ensamhet, satsa på dietister och se vad samhället tjänar på detta. Jag tror man hade kunnat göra mer snabbare, om man räknade ekonomi på ett annat sätt i kommunerna, sade Anna Tenje.

Hon lyfte vikten av samarbete och kunskapsöverföring mellan akademin och de som arbetar med äldre, istället för att bli nedtyngd av utmaningar som resurs- och kompetensbrist.

– Man ska kunna ta del av modern teknik och vetenskap för att kunna leva ett aktivt och fullvärdigt liv, fortsatte Anna Tenje.

Kräver mer verkstad

CASE är bara en av internationellt starka forskningsmiljöer i Sverige som fokuserar på äldre och åldrande. Men ändå finns stora utmaningar att omsätta resultaten i praktiken.

– Forskningen utvecklas starkt och det levereras mängder av resultat varje år. Det är dock frustrerande att gapet mellan forskning och praktik är så stort, fortsatte Susanne Iwarsson och skickade med ministern en önskan om mer och snabbare verkstad i politiken. Och mindre snack.

Hon menar att politiken behöver bidra till att öka takten när det gäller nyttiggörande och genomslag.

En fjärde del av gästerna kom från akademin, lika stor andel från kommunal offentlig verksamhet och lika många från pensionärsorganisationer. Resten var privatpersoner och från företag och andra organisationer.

Två medieforskare vid talarstolen i LUX aula.
Medieforskarna Fredrika Thelandersson och Helena Sandberg var några av föreläsarna. Foto: Lill Eriksson
Fikande äldre personer i trappan på LUX.
Foto: Lill Eriksson
Utställningsbord med böcker och broschyrer.
Foto: Lill Eriksson