CASE sa sitt på tankesmedja om god och nära vård

Tre forskare från CASE.
Stig Ålund, ordförande i CASE:s intressentråd och CASE-forskarna Sofi Fristedt och Steven Schmidt.

I veckan arrangerades en tankesmedja på temat "God, nära och samordnad hälsovård - det goda åldrandet" i Medicon Village i Lund. Forskare från CASE och ordföranden från dess intressentråd var på plats, liksom representanter från kommuner, näringsliv och andra lärosäten i Öresundsregionen.

Varför medverkade du?

Stig Ålund:

– Jag var inbjuden för att tala under rubriken ”Hälsa och ålder – vilka önskningar och förväntningar har man på hälsofrämjande insatser?”.

Sofi Fristedt:

– Vi hade blivit tillfrågade om att medverka och jag tyckte att det lät som ett spännande sammanhang, vilket det också var. Det var många spännande föreläsare från nationell till lokal nivå, alla proffsiga med intressanta vinklar och budskap. Jag presenterade ”Digitalisering för aktivt åldrande – möjligheter och utmaningar”, resultat från projektet "Welfare@home".

Steven Schmidt:

– Jag blev inbjuden att presentera en del av vår forskning och när jag lärde mig mer om deras aktiviteter, verkade det som ett utmärkt tillfälle att nätverka med andra intresserade av ämnet och lära mig om deras arbete.

Hur går det med omställningen till god och nära vård - som var frågan för dagen?

Stig Ålund:

– Det presenterades många intressanta projekt från olika delar av landet. En del visar att det finns behov av utveckling, inte minst inom det område som Steven och Sofi belyste – digitalisering. Ett bestående intryck är att frågor som personcentrerad vård och civilsamhällets viktiga roll i både forskning och utförande, har fått fotfäste.

Sofi Fristedt:

– Det går framåt, men det finns mycket outnyttjad kraft till exempel i civilsamhället som kan stödja omställningen genom hälsofrämjande insatser. Digital teknik är också en tänkt resurs, men införandet görs ofta ”över huvudet” på de huvudsakliga användarna, och tekniken ses ofta som en naturlig lösning och en quick fix.

Steven Schmidt:

Jag tror inte att det helt besvarades. Det presenterades ett antal olika initiativ som genomförs på olika ställen, men det fanns inte ett svar på bästa sättet att gå vidare. Det var bra att se blandningen av forskning och implementering av olika strategier för att förbättra vården. Tankesmedjan kommer att fortsätta att arbeta med några av de idéer som identifierats genom en serie rundabordssamtal som kommer att gå mer på djupet i de ämnen som tagits upp.

Vad behövs nu för att verkligen skapa förändring?

Stig Ålund:

– Den inriktning som genomsyrar utvecklingen i Sverige känns mycket bra. Behåll den inriktningen!

Sofi Fristedt:

– Vi behöver involvera dem/oss som ska använda tekniken i utveckling, val av och uppföljning av tekniken. Men också fundera på hur arbetssätt behöver förändras, för att tekniken ska komma bäst till nytta. Teknik och teknikutveckling behöver anpassas till människors behov – inte tvärtom.

Steven Schmidt:

Det är omöjligt att svara på, vilket är bra enligt mig. Det här kan forskare verkligen bidra med genom att samarbeta med vård- och omsorgssektorn för att utvärdera några av de initiativ som prövas. En sak som skulle göra meningsfull förändring är bättre samordning och samarbete mellan kommuner och även mellan kommuner och regionen.

Medlemmar i Multihelix Think Tank är Lunds universitet, Malmö universitet, Köpenhamns universitet, Högskolan i Kristianstad, Högskolan i Halmstad, näringsliv, civilsamhället, kommuner och samverkansorganisationer.