"Living environments and health in the ageing societies in times of crises"

logos. picture

Seminarium och diskussion (på engelska).

logos.picture

Välkommen till ett seminarium som är ett samarbete mellan Center of Ageing and Supportive Environments, Urban Arena och Lunds universitets profilområde Proactive Ageing.

Evenemanget är en del av MIRAI 2.0 med syfte att utveckla samarbeten mellan Japan och Sverige om livsmiljöer och hälsa i åldrande samhällen i kristider.

Syftet med det aktuella seminariet är att deltagare från olika forskningsområden som berör ämnet för detta samarbete (t.ex. stadsplanering, socialt arbete, folkhälsa, katastrofmedicin, gerontologi) kan träffa potentiella framtida samarbetspartners från en rad olika discipliner, både inom och utanför LU. Seminariet kommer att följas av en workshop. Båda delarna av evenemanget kräver registrering.

När: 13.00-16.45 den 22 maj 2023.
Var: Pufendorfinstitutet, Biskopsgatan 3, Lund
Deltagande: på plats, gratis, registrering krävs.
Registrera dig här: senast 2023-05-15 (antalet deltagare till workshopen kommer att vara begränsat och avgörs av vem som registrerar sig först).

Om du registrerar dig och inte kan delta, skicka ett e-postmeddelande till Dan Lindblom (dan [dot] lindblom [at] med [dot] lu [dot] se) så att andra kan ta din plats.

Preliminärt program

13:00 Välkomnande av CASE och Urban Arena Dr. Pimkamol Mattsson (LU), prof. Andrew Karvonen (LU)
13:10 Introduktion till seminariet, workshopen och MIRAI-finansieringsprojektet Assoc. prof. Giedre Gefenaite (LU), dr Chie Teramoto (Hiroshima University)
13:20 Det åldrande samhället i Japan och framtida samarbeten Dr Chie Teramoto (Hiroshima University)