Start för helt ny kurs om åldrande och hälsa

Minglande studenter
Foto: Lill Eriksson

Efter flera års väntan bland äldre personer finns nu en helt ny universitetskurs om åldrande och hälsa vid Lunds universitet. Den har lockat studenter i alla åldrar.

Kursledare är Marianne Kylberg, i grunden arbetsterapeut, nu undervisar och forskar hon i professor Susanne Iwarssons forskargrupp, bland annat om hjälpmedel. Undervisar gör även universitetsadjunkt Pia Hovbrandt.

– Vi har tagit fram kursen "Att åldras i ett föränderligt samhället" tillsammans med representanter från CASE:s brukarråd och civilsamhället, säger hon.

Ann-Charlotte i vit tröja, i bakgrunden klassrummet.
Ann-Charlotte Gauffin. Foto: Lill Eriksson

Ann-Charlotte Gauffin från Malmö, arbetade som psykolog innan pensionen. Hon är en av medlemmarna i brukarrådet och var tidigt med i processen att ta fram kursen, som är på tre högskolepoäng. Nu är hon också en av studenterna.

– Jag har bjudit in forskare inom åldrande till våra pensionärsträffar och föreläsningarna har varit väldigt intressanta och uppskattade. Nu vill jag lära mig mer, även jag har fördomar, det är jag medveten om nu. Och jag vill vara med och påverka synen på åldrande i samhället – då behöver jag en ordentlig grund att stå på, säger hon.

Ann-Charlotte har tidigare arbetat som chef på ett särskilt boende och fick ofta höra ”där vill ingen hamna”.

– Varför säger vi så - det vill jag att vi ska fundera över.

Vilka fördomar har du själv mött?

– Det kan bland annat handla om hur vi förstärker fördomar till exempel när vi säger ”oj, vad du ser ung ut för din ålder”.

Ann-Charlotte märker också av teknikförändringen i samhället.

– Vi suckar i min åldersgrupp. Visst det kan ta tid att lära sig, men vi kan.

Stort åldersspann i klassen

Tjugotalet studenter har antagits av ett 60-tal sökande. Studenterna är födda från 1940 och fram till 2000-talet, allt från aktiva äldreomsorgschefer och entreprenörer i måltidsbranschen - till sjuksköterskor, socionomer och studenter. De flesta är kvinnor.

– Bilden av åldrande är inte alltid så positiv. Att så få män deltar handlar kanske om den manliga självbilden, det är kanske inte så accepterat att prata om åldrande bland män, säger Marinne Kylberg.

Under kurstiden kommer studenterna bland annat få besöka och utforska CASE:s simulerade boendemiljö MoRe-Lab. Senare går examinationen ut på att lyfta fram insatser som främjar ett aktivt och hälsosamt åldrande.

Kursen finansieras med statliga pengar för livslångt lärande.

Mer om kursen kan du läsa här.