"Studier bör ha starkare forskningsdesign och högre metodisk kvalitet"

Svartvit porträttbild på en glad Christina Heller.
Christina Heller.

Boende- och hälsoområdet är mycket komplext och övergripande kvaliteten i studier är mycket låg. Det menar CASE-doktoranden Christina Heller som skrivit en artikel om just detta.

– Det behövs framtida studier som undersöker den fysiska boendemiljön och hälsan bland äldre. Dessa studier bör ha en starkare forskningsdesign och högre metodisk kvalitet, säger hon.

I hennes artikel "The relationship between Physical Housing Characteristics, Housing Accessibility and different aspects of health among Community-living older people: A Systematic Review", som publicerats i Journal of Aging and Health redogör hon för forskargruppens systematiska genomgång av forskningsresultat, där sambandet mellan fysiska boendeegenskaper eller boendetillgänglighet och olika aspekter av hälsa bland personer över 60 år undersöks.

Bland 15 studier fann de tre forskningsteman inriktade antingen både på entréer och inomhus, eller bara på inomhusfunktioner eller entréfunktioner (hiss och trappor vid ingången).