Webbinarium om Bostadsförsöket

bild på kvinna i ett hem
Att involvera dem som bor i bostäderna är ett fantastiskt sätt att samla in den typen av data, säger Martin Bergman, utredare och projektledare på Vetenskap & Allmänhet.

Här kan du se webbinariet i efterhand och ta del av ett referat om denna särskilda forskning som kallas medborgarforskning och var ett så kallat massexperiment.

Under hösten 2021 arbetade svenska skolelever, seniorer och privatpersoner tillsammans med forskare från Institutionen för hälsovetenskaper och Centre of Ageing and Supportive Environments (CASE) vid Lunds universitet och Vetenskap & Allmänhet för att kartlägga miljöhinder i bostäder i projektet Bostadsförsöket.

Fysiska hinder är vanliga i svenska hem. Det visar denan forskning som gjorts med hjälp av seniorer och elever. Den 18 oktober 2022 hölls ett webbinarium om resultaten.

- Befolkningen åldras, men det gör också bostadsbeståndet, säger Susanne Iwarsson som var den som tog initiativet till Bostadsförsöket.

Se webbinariet här.

Bostadsförsökets slutrapport